Menu witryny
  » Statut
  » Regulaminy
  » Fundusz Remontowy


Zarządzanie
  » Niezbędnik Lokatora
  » Ustawy i Rozporządzenia
  » Orzecznictwo
  » Ministerstwo Finansów
  » Wzory dokumentów
  » Logowanie


Informacje
  » Organy
  » Nasza galeria
  » Oferty usług


Ogłoszenia
  » Przetargi na odrębną własność lokali mieszkalnych
  » Przetargi na prace budowlane i remontowe


 
powrót

Regulamin gospodarki finanswej

REGULAMIN GOSPODARKI FINANSOWEJ W SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „BESKID" W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
 
I.Podstawy prawne
 
1. ustawa z dnia 16.09.1982 "Prawo spółdzielcze", z późniejszymi zmianami
2. ustawa z dnia 15.12.2000 o spółdzielniach mieszkaniowych
3. ustawa z dnia 29.09.1994 o rachunkowości, z późniejszymi zmianami
4. Statut spółdzielni mieszkaniowej
5. regulaminy wewnętrzne
6. ustawy podatkowe
7. ustawa o ubezpieczeniach społecznych.
 
II. Przepisy ogólne – określenia
1.Mieniem Spółdzielni są:
 
- nieruchomości służące do prowadzenia działalności wytwórczej, handlowej, usługowej, społecznej, kulturalnooświatowej, administracyjnej i innej zabudowane budynkami i innymi urządzeniami,
 
- nieruchomości zabudowane urządzeniami infrastruktury technicznej, w tym urządzeniami i sieciami technicznego uzbrojenia terenu związanymi z funkcjonowaniem budynków.
 
- nieruchomości niezabudowane.
 
2.Odrębną własność (odrębna nieruchomość) stanowi samodzielny lokal mieszkalny lub lokal o innym przeznaczeniu wyodrębniony na rzecz właściciela w budynku na zasadach przeniesienia własności.
 
3. Właściciel nieruchomości odrębnej może być członkiem spółdzielni lub zrezygnować z członkostwa.
 
4. Do odrębnej własności przynależą na zasadzie pomieszczeń przynależnych inne pomieszczenia, choćby nawet do tego lokalu bezpośrednio nie przylegały - w szczególności są to piwnice.
 
5. Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz część budynku lub budynków i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.
 
6. Pożytkiem spółdzielni będą dochody ze stosunku prawnego z nieruchomości, które do niej należą.
 
7. Pożytkiem z nieruchomości będą dochody ze stosunku prawnego z danej nieruchomości.
 
III.Źródła finansowania gospodarki spółdzielni
 
1. Źródłami finansowania gospodarki spółdzielni są środki pochodzące od członków spółdzielni, w tym:
 
- oczekujących na spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego lub prawo wyodrębnionej własności do lokalu mieszkalnego oraz lokalu o innym przeznaczeniu,
 
- posiadających spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu,
 
- posiadających odrębną własność do lokalu.
2. Również środkami finansowania gospodarki spółdzielni są środki uzyskiwane od właścicieli lokali z odrębnym prawem własności, a nie będących członkami spółdzielni, najemców lokali oraz środki pochodzące z kredytów bankowych.
 
3. Źródłami finansowania poszczególnych rodzajów działalności gospodarczej spółdzielni są:
 
A. INWESTYCJE:
 
• środki własne:
- fundusz zasobowy
- fundusz wkładów budowlanych
- fundusz wkładów mieszkaniowych
• środki zewnętrzne:
- kredyt bankowy
- środki pochodzące z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego
- środki członków finansujących budowę lokali
 
B. REMONTY:
 
• środki własne:
- fundusz remontowy
• środki zewnętrzne:
- kredyt bankowy
 
C. MODERNIZACJE OBIEKTÓW:
 
• środki własne:
- fundusz wkładów budowlanych lub mieszkaniowych,
- fundusz remontowy,
• środki zewnętrzne:
- kredyt bankowy.
- środki współwłaścicieli i współużytkowników
 
D. PRZEDSIĘWZIĘCIA GOSPODARCZE I ORGANIZACYJNE SPÓŁDZIELNI:
 
• środki własne:
- fundusz zasobowy
• środki zewnętrzne:
- kredyt bankowy.
 
E. BIEŻĄCA DZIAŁALNOŚĆ SPÓŁDZIELNI - GZM
 
• środki własne:
- opłaty członków i najemców
• środki zewnętrzne:
- kredyt bankowy.
 
A. Inwestycje
Członek spółdzielni docelowo finansuje inwestycje, tj. budowę lokalu mieszkalnego, użytkowego, garażu, jak również i otoczenia, przekazując równowartość przypadającego na dany lokal kosztu budowy na fundusz wkładów budowlanych lub wkładów mieszkaniowych.
 
Decyzję o realizację inwestycji spółdzielnia podejmuje w przypadku:
 
• wystąpienia zapotrzebowania na daną inwestycję,
 
• posiadania środków na rozpoczęcie i realizację inwestycji.
1) Źródłem finansowania wstępnego etapu inwestycji (do którego zaliczyć należy: pozyskanie gruntu, badania geologiczne, opracowania dokumentacji technicznej, prace związane z infrastrukturą itp.) są środki funduszu zasobowego lub kredyt bankowy.
 
2) Etap realizacji robót budowlano-montażowych i instalacyjnych finansowany jest ze środków wnoszonych przez członków wkładami budowlanymi, mieszkaniowymi oraz przejściowo kredytem bankowym, lub ze środków pochodzących z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego.
 
3) Wkład budowlany lub mieszkaniowy jest elementem spłaty zaangażowanych środków finansowych z funduszu zasobowego i kredytu bankowego, tj. środków finansowych i poniesionych nakładów związanych z przygotowaniem inwestycji, a w dalszej kolejności kredytów zaciągniętych na podstawową realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego.
 
4) Wkład budowlany lub mieszkaniowy jest równoważny w części kosztów realizacji zadania inwestycyjnego przypadających na lokal, obejmujących ogół kosztów od dnia rozpoczęcia do dnia przejęcia do użytkowania inwestycji, uwzględniając naliczone na czas trwania inwestycji odsetki, prowizje od pożyczek, kredytów, przedpłat i zobowiązań służących sfinansowaniu tej budowy.
 
B. Remonty
1) Źródłem finansowania remontów wynikających z zatwierdzonego planu remontowego jest przede wszystkim fundusz remontowy, który stosownie do zapisów Statutu może dotyczyć:
 
• funduszu remontowego poszczególnych nieruchomości
 
• funduszu remontowego spółdzielni jako całości
 
2) Fundusz remontowy poszczególnych nieruchomości jest finansowany z następujących źródeł:
 
• z odpisów w koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie Spółdzielni, od członków posiadających spółdzielcze prawa do lokali oraz najemców lokali,
 
• z naliczenia wpłat członków Spółdzielni - właścicieli posiadających odrębną własność lokalową,
 
• z naliczenia wpłat właścicieli posiadających odrębna własność lokalową a nie będących członkami Spółdzielni - o ile wyrażą na to zgodę,
 
• z kwot otrzymywanych od firm ubezpieczeniowych za szkody powstałe w danej nieruchomości, których koszt likwidacji stanowił wydatki funduszu remontowego,
 
• z kwot uzyskanych z tytułu kar umownych i odszkodowań za wady i usterki wykonawców robót remontowych,
 
• z kwot uzyskanych z tytułu kar umownych za zwłokę w usuwaniu wad i usterek pobieranych od wykonawców robót remontowych,
 
• z innych tytułów.
 
3) Kierunki wykorzystania przedmiotowego funduszu wobec możliwości odliczenia wpłat na ten fundusz od podatku dochodowego od osób fizycznych wyznaczać będą przepisy załącznika nr l do Rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996r. w sprawie określenia rodzaju wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156/96 póz. 788) oraz Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.08.1999r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74/99 póz. 836) - czyli odpowiadać definicji naprawy głównej i bieżącej.
 
4) Fundusz remontowy mienia spółdzielni tworzony jest:
 
a) z wpłat o których mowa w art. 12. ust. 3. Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, tj. różnicy pomiędzy wartością rynkową prawa odrębnej własności lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, przy przenoszeniu prawa do lokalu we własność odrębną,
 
b) z wolnych środków z przekształceń mieszkań z lokatorskiego na własnościowe prawo do lokalu - na podstawie uchwały organów Spółdzielni,
 
c) z kwot uzyskanych ze sprzedaży mieszkań przewyższających wartość wkładów budowlanych,
 
d) z wyniku dodatniego uzyskanego przez Spółdzielnię na pozostałych działalnościach (nadwyżki bilansowej) - przeniesionej na podstawie uchwały ZPCz,
 
e) z odpisów w koszty od lokali o innym przeznaczeniu stanowiących mienie Spółdzielni w wysokości wynikającej z planu gospodarczo-finansowego,
 
f) z kwot otrzymywanych od firm ubezpieczeniowych za szkody powstałe w mieniu Spółdzielni, których koszt likwidacji stanowił wydatki - tego funduszu remontowego,
g)z kwot uzyskanych z tytułu kar umownych i odszkodowań za wady i usterki wykonawców robót remontowych,
h)z kwot uzyskanych z tytułu kar umownych za zwłokę w usuwaniu wad i usterek pobieranych od wykonawców robót remontowych,
i) z dotacji, subwencji, dofinansowania oraz darowizny,
j) z odpisów na finansowanie robót związanych z dokończeniem procesu termomodernizacyjnego (docieplania budynków, regulacja instalacji co. itp.).
5) Ze środków tego funduszu spółdzielnia będzie finansowała całą swoją gospodarkę remontową, która nie powinna być odnoszona do nieruchomości wspólnych.
c) Modernizacja obiektów
1) Członkowie spółdzielni obowiązani są uzupełniać wkład budowlany lub mieszkaniowy w przypadku podjęcia przez spółdzielnię modernizacji budynku, a tym samym lokalu,
2) Decyzje w zakresie modernizacji obiektów, w tym termo modernizacji domów mieszkalnych, z uwagi na wartość (koszt) ich przeprowadzenia podejmuje Rada Nadzorcza, w ramach planów gospodarczych spółdzielni, określając źródła sfinansowania.
3) Wykonane prace modernizacyjne lub termomodemizacyjne pokrywane są z wkładów mieszkaniowych lub budowlanych, a przy modernizacjach nie powodujących zwiększenia wartości obiektu, z funduszu remontowego. Fundusz remontowy danej nieruchomości ze względu na szczupłość środków może być uzupełniony funduszem remontowym spółdzielni jako całości, w formie dotacji lub pożyczki zwrotnej nie oprocentowanej. Uzupełnieniem środków na realizację modernizacji (termomodernizacji) obiektów może być też kredyt bankowy.
d) Przedsięwzięcia gospodarcze i organizacyjne.
l)  Przedsięwzięcia gospodarcze i organizacyjne finansowane są w ramach posiadanych środków funduszu zasobowego lub kredytu bankowego.
2) Decyzje o realizacji przedsięwzięcia Rada Nadzorcza podejmuje imiennie. określając źródła finansowania zgodnie z planem gospodarczym spółdzielni.
e) Bieżąca działalność spółdzielni.
Bieżąca działalność spółdzielni Jest finansowana w oparciu o przepisy ogólnie
obowiązujące, w tym określone w ustawie o rachunkowości, ustawie Prawo
spółdzielcze i ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych.
IV. Koszty i przychody gospodarki zasobami mieszkaniowymi
KOSZTY:
I Podstawą określenia kosztów jest:
a) lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
b) nieruchomości wspólne
c) mienie spółdzielni
d) mienie wyodrębnione (nieruchomość wyodrębniona)
 
2. Członek spółdzielni posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego zobowiązany jest do uczestniczenia w kosztach:
a) związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale
b) związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni
c) związanych z zobowiązaniami spółdzielni z innych tytułów.
 
3. Właściciel nieruchomości wyodrębnionej będący członkiem spółdzielni zobowiązany jest uczestniczyć w kosztach związanych z :
a) eksploatacją i utrzymaniem swojego lokalu mieszkalnego, użytkowego lub garażu
b) eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych
c) eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni.
 
4. Właściciel nieruchomości wyodrębnionej nie będący członkiem spółdzielni zobowiązany jest do uczestniczenia w kosztach związanych z:
a) eksploatacją i utrzymaniem swojego lokalu
b) eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych oraz innych kosztach Zarządu tymi nieruchomościami na zasadach jak członkowie spółdzielni
c) eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości mienia spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonym budynku lub osiedlu
 
PRZYCHODY:
 
1. Podstawową kategorią przychodów spółdzielni są opłaty na pokrycie kosztów eksploatacji budynków mieszkalnych, w których lokale stanowią mienie spółdzielni i odrębną własność.
 
2. Przychodami spółdzielni będą zatem:
- opłaty eksploatacyjne lokali mieszkalnych
- czynsz najmu lokali mieszkalnych i użytkowych
- zaliczki właścicieli nieruchomości wyodrębnionych na pokrycie kosztów nieruchomości wspólnych
- pożytki spółdzielni z nieruchomości
- zaliczkowe wpłaty na media
- opłaty za nieczystości stałe
- opłaty za usługi konserwacyjno - remontowe
- pozostałe opłaty wynikające ze Statutu spółdzielni.
 
2.1. Do pożytków spółdzielni zalicza się między innymi:
- odsetki z lokat bankowych
- wynajem lokali użytkowych, dzierżawa gruntów niezabudowanych.
 
2.2. Do pożytków z nieruchomości zalicza się między innymi:
- dochody z reklam na ścianach, dachach itp.,
- wynajem pomieszczeń wspólnych
- wynajem dodatkowych piwnic
- dzierżawa terenu wchodzącego w zakres danej nieruchomości.
Pożytki z nieruchomości przeznacza się na pokrycie częściowe kosztów tej
nieruchomości.
 
V. Koszty i przychody pozostałej działalności
 
1. Pozostałymi kosztami spółdzielni będą:
- koszty operacyjne spółdzielni
• opłaty sądowe i komornicze
• kary i sankcje
• opłaty skarbowe
• opłaty za wpisy do ksiąg wieczystych
- koszty finansowe spółdzielni
• zapłacone odsetki dla dostawców za nieterminowe zapłaty faktur
• zapłacone odsetki budżetowe
 
2. Pozostałymi przychodami spółdzielni będą:
- przychody operacyjne spółdzielni
• zwrócone koszty sądowe i komornicze
• wynagrodzenie płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz ZUS
- przychody finansowe spółdzielni
• odsetki od lokat terminowych
• odsetki od rachunków bankowych
• dyskonto przy zakupie bonów skarbowych
- darowizny
- środki finansowe uzyskane ze zbycia zbędnych środków trwałych lub materiałów,
- pozostałe przychody.
 
VI. Wynik na działalności spółdzielni
 
Stanowi:
l)  różnicę między kosztami a przychodami gospodarki zasobami mieszkaniowymi ustaloną na dzień bilansowy, która zwiększa odpowiednio koszty lub przychody tej gospodarki w roku następnym i odnoszona jest na konto rozliczeń międzyokresowych "647" do rozliczenia z członkami. Konto rozliczeń międzyokresowych poszczególnych nieruchomości będzie obejmowało przychody i koszty tych nieruchomości wraz z pożytkami danej nieruchomości wspólnej. Nadwyżka przychodów nad kosztami, względnie kosztów nad przychodami dotyczyć będzie lokali, dla których spółdzielnia pozostaje właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości i użytkownikiem lub współużytkownikiem wieczystym gruntu. Odniesiona na konto 647 zostanie wykazana w rachunku zysków i strat w pozycji zmiany stanu produktów w wysokości wynikającej z ewidencji syntetycznej konta "860" - Wynik Finansowy.
W stosunku do właścicieli odrębnych nieruchomości, którzy w ciągu roku wznosić będą zaliczki na pokrycie kosztów nieruchomości wspólnej – należy dokonać rozliczenia po zakończeniu roku bilansowego uwzględniając pożytki z nieruchomości wspólnej.
 
2)  wynik finansowy z pozostałej działalności spółdzielni obejmującej przychody i koszty finansowe, przychody i koszty operacyjne, oraz zyski i straty nadzwyczajne, a także z działalności gospodarczej. Wynik ten stanowi nadwyżkę bilansową w rozumieniu przepisów ustawy "Prawo spółdzielcze" pozostającą w ewidencji konta "860" do momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego. W przypadku, gdy dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na koncie "860" należy również zaksięgować podatek dochodowy podlegający zarachowaniu na uznanie urzędu skarbowego.
Podziału nadwyżki bilansowej dokonuje Zebranie Przedstawicieli Członków względnie Walne Zgromadzenie Członków według zasad zapisanych w Statucie spółdzielni. Przeniesienie wyniku dodatniego na:
• zwiększenie funduszu remontowego spółdzielni jako całości, względnie na:
• gospodarkę zasobami mieszkaniowymi zwalnia spółdzielnię mieszkaniową - stosownie do zapisów art. 17 ust. l pkt 4 ustawy - od podatku dochodowego od osób prawnych.
Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego wynik ustalony na koncie "860" przenosi się na konto "825" - Rozliczenie wyniku finansowego. Następne księgowania związane będą z rozliczeniem wyniku według uchwały ZPCz. Uzasadnionym jest, aby wynik ujemny na pozostałych działalnościach spółdzielni był przeniesiony na konto "647" do rozliczenia z członkami o ile Statut przewiduje takie rozwiązanie.
 
VII. Postanowienia końcowe.
 
Regulamin niniejszy został zatwierdzony Uchwałą Rady Nadzorczej Spółdzielni Nr 6 z dnia 29 marca 2004 i obowiązuje od dnia uchwalenia.
 

 

 
Mickiewicza 44,  Sucha Beskidzka
email: biuro@smbeskid.pl
tel. 33 874 21 42
fax. 33 874 23 82
 
NIP: 552-010-11-29  
REGON: 000486304